hits

MONSTERSNUPP

Geriljamdre og hentehets

  • Publisert: 16.10.2014, 23:25
  • Kategori: Personal
  • Jeg har en selvplagt bloggpause,-men idag ble jeg n alikevel s revet med av en artikkel at jeg bare mtte kaste meg over tastaturet.

    Jeg har lest om "Hentehets" og debatten som n raser i Sverige hvor forfatteren Rebecka Edgren Alden har skrevet om hvordan hun mener mdre konkurrerer i hente ungene tidligst mulig fra barnehagen.

    Det som kanskje sjokkerte meg aller mest er at s mange mdre i Norge mener kjenne seg igjen i denne "Hentehetsen"

    Alden mener at denne "konkurransen"om hente tidlig i barnehage er en slags sosial markr. Den som henter tidligst vinner.

    Da er man visstnok en god forelder som virkelig nsker tilbringe tid med barnet sitt og har en s godt lnnet jobb at man kan ta seg rd til g tidlig.

    Jeg er blant de som ofte henter tidlig i barnehagen p grunn av kveldsturnusen min,men jeg har aldri tenkt tanken p at noen skulle mene at det skulle ligge en slags statusagenda bak det ?

    Jeg hadde heller ikke sett for meg at mdre skulle ha s sterke og tidvis aggressive kommentarer til nettopp nr andre mdre henter ungene sine.

    Kommentarfeltene flommer over av bde stttemeldinger til hardtarbeidene alenemdre som simpelthen ikke klarer hente ungen fr halv fem,til de som mener at mdre som ikke henter ungen i barnehagen det yeblikket man slipper fra jobb,ja de skulle ikke hatt barn engang.

    Barn har man jo ftt for tilbringe mest mulig tid med dem- ikke sant?

    Kvinner er kvinner verst sies det, men mdre er visst hakket verre.

    For meg topper denne artikkelen mdregalskapen som har utviklet seg de siste r,-kanskje srlig p grunn av sosiale medier.

    Jeg har lest rten artikler om alt vi mdre gjr feil,-iflge oss selv riktignok,-for det er jo hverandre vi krangler med.

    Selv er jeg nok bde for gammel og erfaren til bry meg srlig eller ta det personlig,men jeg synes jo at denne diskusjonen fr barnehagene til se ut som en containerplass for unskede barn som late foreldre ikke gidder vre sammen med fr de m.

    Jeg har selv hatt en datter med spesielle behov p grunn av sen sprklig utvikling, og den formidable jobben pedagogene i barnehagen hennes har gjort har gitt meg en svrt s flink og trygg skolefrken.

    Selv om jeg ofte kunne ha anledning til hente henne tidligere lot jeg vre,-nettopp fordi timene i barnehagen var av s stor verdi for henne!De la et grunnlag jeg ikke selv kunne ha lagt bare med kjrlighet, samvr og pannekaker.Aldri har jeg hatt drlig samvittighet for la henne vre i barnehagen helt til fire,jeg har sett p hver time som en gave jeg ikke kunne gi henne selv.De dagene vi tok oss fri eller hentet tidlig forsikret vi oss frst om at det ikke ville forstyrre timeplanen hennes for mye.

    Midt oppi all denne "Hentehetsen" og mdrekrigen er det visst ingen som ser at vi samtidig rakker ned p de menneskene som jobber hardt for verne om det mest dyrebare vi har og ikke minst gjr sitt aller beste for gi et godt pedagogisk grunnlag for vre barn.

    Jeg er svrt takknemlig for alt barnehagen har gjort og gjr for mine barn i de timene jeg er p jobb,og hvis det virkelig er slik at mdre mener det er status i hente ungene fortest mulig fra barnehagen som om de redder dem fra noe forferdelig,ja da gr all min sympati til landets barnehage-ansatte.

    - Og ikke minst til alle de hardtarbeidende foreldrene som ikke gjr noe verre enn bruke de timene de faktisk har betalt for hver uke.

    Det er p tide feie for egen dr fremfor koste over alle andre,og ikke minst er det vel viktigst at man er en god mor til sine egne barnfremfor ppeke hvordan alle andre burde gjort det.

    Det er ikke ndvendigvis antall timer man tilbringer med barnet som er viktig,men kvaliteten p de timene man har.

  • Publisert: 16.10.2014, 23:25
  • Kategori: Personal
  • 6 kommentarer
  • 6 kommentarer

    Mammapinne

    17.10.2014 kl.07:20

    Bra skrevet! Kunne ikke vrt mer enig.

    Miiaa

    17.10.2014 kl.13:36

    Bra skrevet, og helt sikkert sant (jeg har ikke selv opplevd denne hentehetsen :P). Jeg henter gjerne jenta mi tidlig, leverer i ni-tiden og henter 14.30-15. Jeg har alltid lagt vekt p hente henne tidlig, men langt i fra fordi de ikke gjr en god jobb i barnehagen, men fordi hun enda er liten og blir sliten av dagene i barnehagen. N begynner det hjelpe, men hun begynte da hun var 9-10 mneder, og da er det klart fulle dager er tft. All hetsing, om man henter for tidlig eller for sent, har ungen hjemme eller i barnehage, gir middagsglass eller hjemmelaget, og s videre, og s videre, det tar aldri slutt... Mange hadde hatt god nytte av en oppfrisker i hva man lrte p barneskolen: "Har du ikke noe int si, s ti heller still" :)

    monstersnupp

    17.10.2014 kl.14:15

    helt enig miiaa,-det er utrolig hvor raske enkelte er p avtrekkeren fr de kritiserer,kommenterer og det helt uten kjenne de menneskene de faktisk kritiserer.

    Xiantix

    17.10.2014 kl.15:01

    I vr barnehage er det et visst hentepress.. Jeg henter alltid sent, jeg jobber en time unna med buss, s selv om jeg er heldig og slutter 15:15, m jeg fremdeles rekke bussen og er aldri fremme fr tidligst 16:15. Og jeg henter ALLTID sist. Det er som en uskreven regel ett eller annet sted om at barna skal hentes s tidlig som mulig, for av en eller annen grunn er vi frst ute nr vi leverer i 8-tida og sist med hente. Da er det gjerne bare snuppa og 1 tante igjen. Det er blitt som en slags spk for oss: "jeg er 1 kvarter unna vre en drlig mor". "M jo bare vre arbeidsledige som har barna sine i denne barnehagen".
    Jeg tror det blir litt som man legger det selv. Jeg kjenner jo litt p det at det alltid er vi som er sist, men jeg tviler p at noen tenker "gud, for en drlig mor som alltid henter s seint". Snuppa er fornyd hu, vil jo gjerne ikke hjem nr jeg kommer for hente uansett, for hun stortrives. Jeg fler personlig barnehagen gir henne noe jeg ikke kan gi; sosial omgang med andre barn og en pedagogisk grobunn som er essensiell videre i livet. Helt enig med deg: Gjr det som fles riktig for deg og dine barn, alle har forskjellig hverdag, gjr det som funker for din familie.

    monstersnupp

    17.10.2014 kl.15:05

    nettopp xiantix.-vi m jo alle lse hverdagen p vr mte,-og re vre den som faktisk makter jobbe hundre prosent med sm og pendler til og med fra jobb,barnehage og hjem !
    Det er egentlig litt synd p de som har et s fattig liv at de faktisk sitter lager seg teorier om hvorfor andre mdre gjr som de gjr,-de burde leke med ungene sine i stedet.St p du,supermamma !!

    stolslitaren

    09.11.2014 kl.23:55

    Godt skrive!! Har heldigvis ikkje opplevd slike ting her (er det eit byfenomen??) Likevel er det utruleg at slikt skjer... Hjelpe og trste... Nei, me har nok alle ting me kan bli betre p, og mykje me kan vere ngde med ved oss sjlve, s kanskje me heller skal fokusere p det framfor nr andre hentar borna sine i barnehagen....

    Skriv en ny kommentar